Ve světě marketingu je mnoho termínů, které lidé znají, ale nedokážou je vysvětlit. Jedním z nich je i benchmarking. Nejenže vám ho teď vysvětlíme, ale také vám ukážeme, jak důležitý je pro vystupování značky na sociální síti.
Nejvýstižnější definice Benchmarkingu:
Benchmarking má poměrně dost definicí, ale nejvýstižnější je tato: „Proces zkoumání oboru nebo konkurenčních praktik, funkcí a produktů a nalézání způsobů, jak se potkávat, díky tomu se zlepšovat nebo zjišťovat, jak dosáhnout toho nejlepšího vystupování“.
BENCHMARKING ODHALUJE PŘEDNOSTI A SLABINY OSTATNÍCH ZNAČEK, TĚŽIT Z TOHO VŠAK MŮŽETE VY.
Správný benchmarking vám pomůže nabízet lepší marketingová řešení, vytvářet lepší marketingovou strategii, jež vede ke zvýšenému ROI, nebo nalézat další klíčové faktory důležité pro vaše podnikání. Účinný benchmarking vám na sociálních sítích pomůže hledat vlastní chyby a předstihnout vaše konkurenty. Může to sice zabrat delší dobu, ale výsledek pak stojí za to.
Proč by se vaše značka měla dát na benchmarking?
- Benchmarking vám ukazuje, kde si stojíte a co máte udělat pro to, abyste si zajistili růst do budoucna. Díky zhodnocení aktuálního stavu firmy si uvědomíte, jaké správné kroky zaujmout a jakých se vyvarovat.
- Budete si hlídat své konkurenty a sledovat, jak si v porovnání s nimi vedete. Bez benchmarkingu to prostě nepůjde – nebudete znát své postavení na trhu.
- Ujistíte se, že vaše aktivity nejsou jen prospěšné, ale že také přináší hmatatelné obchodní výsledky. Budete si všímat své značky i sklízet ovoce z vaší marketingové komunikace.
- Budete porovnávat své marketingové úsilí a uvidíte klady a zápory – něco možná nefunguje tak, jak jste měli v úmyslu, například váš specializovaný obsah by mohl být méně úspěšný než ten, který je vytvořený uživateli.
- Poznáte lépe svou fanouškovskou základnu. Díky benchmarkingu se seznámíte se svými fanoušky i s cílovou skupinou, jež sleduje vaše konkurenty. Není potřeba jim přetahovat členy, nicméně pokud je vaše strategie úspěšná, je pravděpodobné, že se k vám připojí sami od sebe.
- Zaměříte se na nejlepší praktiky ve svém oboru a uvidíte, co funguje a co ne.
- Konkurenční benchmarking je nutností, pokud chcete vyčnívat z davu. Jinak budete pořád opakovat staré věci a nedělat nic neobvyklého – pak se budete na své konkurenty dívat se slzami v očích.
Náležitý benchmarking vyžaduje hodně času a úsilí, ale vyplatí se ve všech ohledech! Jsme si zcela vědomi, že ze začátku to může být boj, proto uvádíme pár tipů, abyste si mohli svůj benchmarking do detailů naplánovat.
JAK ZAČÍT?
- Zanalyzujte současný stav své firmy. Čeho jste dosáhli a co jste mohli udělat lépe? Kde si jako značka stojíte? Takové detaily budou pro další kroky užitečné. Čím přesnější odpovědi jsou, tím méně otázek a pochybností později vyvstává.
- Vytvořte si plán. Stanovte si cíle, jichž chcete pomocí účinného benchmarkingu a užívané metriky dosáhnout. Vyberte si základní a KPI statistiky, na které se chcete zaměřit. Počet oslovených? Počet komentářů? Engagement rate či počet retweetnutí? Je to na vás.
- Nasbírejte důležitá data a získejte přístup k užitečným nástrojům, které měří vaše marketingové úsilí. Některé jsme zmínili v našem článku, ale můžete si pomoct nástrojem. Díky vytvořeným zprávám a analýzám můžete dojít k závěrům, jak pokračovat dále.
- Porovnávejte svou firmu s ostatními, přičemž budete brát v úvahu každý možný faktor. Někdy i sebemenší věc dělá velké rozdíly.
Dáme příklad: všimnete si 5% nárůstu v engagement rate. Nezní to skvěle? Ale co když vaši konkurenti zaznamenali nárůst také, ale o 20 – 30 %? Musíte zjistit proč a podívat se na svou strategii z jiné perspektivy. - Až si vše ohledně benchmarkingu ustavíte, na řadě je to všechno zrealizovat, zaktualizovat a zlepšit. Prostě to udělejte, krůček po krůčku. Nezapomínejte na kontrolu svých výsledků a porovnání sebe sama s ostatními.
Jak mohu provádět benchmarking?
- Můžete jej provést manuálně sledováním kroků, jež na sociálních sítích dělají vaši konkurenti. Tento postup je však limitován, protože nemáte přístup k účtům konkurentů, takže nemůžete získat všechny potřebné informace. Naštěstí tu je Sotrender, aby vám vytrhl trn z paty – nabízíme analýzu účtů, které nejsou s vámi spojené.
- Sledujte svůj metrický růst například díky Google Analytics nebo Facebook Insights. Mějte však na paměti, že data nemusí být přesná.
- Používejte externí nástroje, které – když se používají dohromady – dělají zázraky a pomohou vám dosáhnout stanovených podnikatelských cílů. Jejich seznam najdete zde.
- Sledujte trendy ve svém oboru a reagujte na ně – zde najdete pár užitečných informací, jak trendy sledovat.
Benchmarking s nástrojem Sotrender
My v Sotrenderu víme, jak používat benchmarking proti našim konkurentům na sociálních sítích. Naše detailní analýza se nejdříve ze všeho postará o vaše profily a poté, co vám poskytne cenné informace, je můžete přidat do „benchmarkingové skupiny“.
Jak to funguje? Jednoduše vyberte nějaké profily z našeho uživatelského rozhraní a vytvoříte skupinu, která odhaluje spoustu tajemství o značkách, tak jak to vidíte na snímku níže.
Takové porovnávání vám pomůže:
- Být stále v obraze co se týče vašich konkurentů na sociálních sítích. Nikdy nebudete vědět všechno, ale zase budete vědět více, než byste si mysleli, že víte.
- Samostatným sledováním jiných profilů získejte taková data, která byste jinak nezískali. Sotrender vám ukáže metriku, která je na stránkách skrytá, pokud ji nijak nespravujete.
- Porovnávejte svého konkurenta až s osmi dalšími v jedné skupině nebo stránku se stránkou. Analyzujte metriku, která je v očích vaší značky tou nejdůležitější.
- Uvidíte, kde vynikáte a na čem byste měli ještě zapracovat. Můžete například zjistit, že prospíváte v oblasti obsahu, ale pokulháváte v jeho šíření, což má za následek málo oslovených lidí.
- Oslovte své fanoušky ještě lépe. Benchmarking odhaluje přednosti a slabiny ostatních značek, těžit z toho však můžete vy.
Spoustu věcí můžete dělat sami a možná, že své konkurenty čas od času sledujete i dnes – což je vlastně způsob benchmarkingu! Může to však být lepší a přesnější, pokud budete používat nástroje, věnujete tomu trochu svého času a převezmete iniciativu. Vaše strategie vám za to pak poděkuje.