Jak jsme zmínili v předešlém díle (Online monitoring – kdo, kdy, kde, jak aneb proč je důležité být v obraze na social media), v tomto článku se budeme bavit o výhodách monitorovacích nástrojů. Pro naši analýzu jsme použili nástroj SentiOne.
MONITOROVACÍ NÁSTROJ NÁM UMOŽŇUJE SLEDOVAT VEŠKERÉ DĚNÍ NA INTERNETU
Kde?
Monitorovací nástroj nám umožňuje sledovat veškeré dění na internetu. Pokud chceme identifikovat, kde se lidé zmiňují o naší značce, pro SentiOne to není žádný problém.
Monitorovací nástroj SentiOne sbírá data z 8 různých druhů zdrojů, jmenovitě:
- portály,
- blogy,
- mikroblogy jako Twitter, Facebook,
- stránky s fotkami a videi jako Instagram,
- fóra,
- Google+ a recenze.
Zmínky jsou rozděleny na zmínky na social media a zmínky v článcích a jsou automaticky klasifikovány jako pozitivní, neutrální či negativní díky speciálnímu algoritmu, kterým SentiOne disponuje.
Jednoznačné statistiky
Na následujícím grafu jsme pozorovali, jaké byly nejpopulárnější domény ohledně Magnesie.
Zjišťujeme, že nejvíce byla Magnesie zmiňována na Facebooku, dále Instagramu, parlamentnilisty.cz, Twitteru, Youtube a tak dále.
Když přejedeme myší přes jednotlivé zdroje, uvidíme, kolik zmínek na kterém grafu bylo za určité období vyprodukováno a také je máme barevně rozděleny podle toho, zdali byla zmínka pozitivní, negativní nebo neutrální. Po kliknutí na určitou část nás systém přenese do kategorie samotných zmínek, kde už si jednu po druhé můžeme přečíst a případně na ni nějakým způsobem reagovat.
Další výsledky
Koláčový graf nás informuje o tom, kolik procent jednotlivé zdroje představují a počet zmínek na každém z nich. Díky identifikování zdroje můžeme být obeznámeni o případné krizi a zastavit ji ještě předtím, nežli se naplno spustí. Jakmile víme, kde se naše publikum nejvíce soustředí můžeme tam také cílit reklamu, či jiné kampaně.
Geografické informace
A v neposlední řadě můžeme být v obraze o tom, na jakém místě se o nás geograficky nejvíce hovoří. Tuto informaci opět použijeme na cílení reklamy či k jiným účelům.
Kdy?
Monitorovacím nástrojem můžeme jednoduše zjistit, kdy konkrétně se o naší značce hovoří. Následné publikování konkrétního obsahu v čase, kdy jsou online konverzace okolo naší značky obvykle nejhorlivější, přináší velkou šanci, že rozsah zprávy a přirozený růst počtu zobrazení stránky vystřelí nahoru. Publikování příspěvků v tomto konkrétním časovém okamžiku znamená pravděpodobnost většího zapojení uživatelů a tím i rozšíření organického dosahu zpráv.
MONITOROVACÍM NÁSTROJEM MŮŽEME JEDNODUŠE ZJISTIT, KDY KONKRÉTNĚ SE O NAŠÍ ZNAČCE HOVOŘÍ
Jak vidíme na grafu hodinového histogramu, o iPhonu 8 se za poslední 3 měsíce nejvíce hovořilo o půlnoci a dále v 10 – 11h a ve 20h.
Kdy je nejvhodnější monitorovat naši značku a kdo o nás na social media a internetu obecně nejvíce hovoří, to bude tématem dnešního dílu o online monitoringu.
Vzhledem k tomu, že systém sleduje sociální sítě, získáme tak přesné údaje o příspěvcích s těmi klíčovými slovy, která mají největší vliv na náš prodej a která předpovídají nejlepší čas na to, kdy řešit potřeby spotřebitelů a podávat informace o našem produktu. V neposlední řadě díky funkčnosti hodinových histogramů máme možnost zjistit obecné tendence určitých klíčových slov, které se objevují online v určitých časových obdobích. Můžeme tak být přítomni přesně v tu hodinu, kdy se o nás hovoří nejvíce.
Kdo se o vás nejvíce zmiňuje?
Na otázku kdo se o nás nejvíce zmiňuje si odpovíme daty z grafu SentiOne znázorňující poměr mužů a žen, kteří za určité období zmiňovali dané klíčové slovo. Na našem příkladu vidíme, že o iPhone 8 diskutuje z více než 90% na internetu převážně mužská část populace.
Jak?
Pokud máme jasno v tom, co konkrétně chceme sledovat na internetu, zanalyzujeme si data, která nám systém vygeneroval. Nelepší je začít obecným přehledem a grafovou analýzou zmínek v čase.
Grafová analýza zmínek v čase nám umožní zjistit, které měsíce, týdny nebo konkrétní dny v týdnu jsou nejoblíbenější se zmínkami v rámci vybraného trhu nebo na konkrétní značku. Díky tomu můžeme objevit pravidelnosti aplikovatelné v nejlepším čase pro marketingovou komunikaci.
Co díky tomu zjistíte?
Zjišťujeme jím náladu veřejného mínění a také můžeme sledovat konkurenta. Každý z tzv. peaků většinou reprezentuje určitý šum, který vyvolala nějaká skutečnost (např. náš nový produkt, nespokojenost zákazníka, novinky u konkurence atd.). Zkrátka přesně víme, co se kdy a kde dělo a zdali jsou ohlasy kladné či záporné.
Tento sentiment zmínek můžeme také pozorovat na koláčovém grafu, který nám znázorňuje, kolik % zmínek na dané téma bylo pozitivních, neutrálních a negativních.
Na základě toho analyzujeme úspěšnost produktu, služby či kampaně a řešíme a měříme případnou nespokojenost našeho publika nebo informace využíváme ke zlepšení produktu, služby či komunikace.
Vyznat se v big data nikdy nebylo snazší, a to díky použití online monitoringu. Vyzkoušejte demo verzi SentiOne zdarma a zjistěte benefity social media listening sami!