Rozhlížím se kolem sebe na sociálních sítích a uvědomil jsem si, jak mi „off-line“ reklamy utíkají, jelikož se na televizi nedívám. Uvědomil jsem si, že kdysi můj oblíbený „sport“, sledování televizních reklam a hledání v nich záměru od kreativních, reklamních a jiných agentur, se vytratil. Přesunul jsem se do jiných mediálních sfér.
Rozdíl je v tom, že zatímco v TV nás „krmili“ jen odborníci, na internetu to jsou i lidé, kteří se sami stávají zpravodajci, kreativci či vysílateli zpráv. Mezi nimi se pak objevují také reklamní sdělení firem. Co tedy v tomto roce je a v následujících letech bude „IN“ z mého pohledu? A o co se budou firmy muset více snažit? Zde jsou mé 3 body, které vnímám jako stěžejní.
1. Video
To není žádná novinka. Ovšem poměr mezi videem a ostatními „příspěvky“ je stále v jeho neprospěch. Na druhou stranu je video nepochybně na vzestupu a jeho využívání bude stále častější. Těch důvodů může být hned několik.
Jednak si uvědomujeme, kolik času nám zabere přečíst si článek, blogy a vůbec vstřebat tolik textu, který se na nás hrne. Oproti tomu video shlédneme s daleko menší časovou dotací. Dalším důvodem je větší zaujetí u publika, což souvisí s informací výše. V neposlední řadě si uvědomujeme, že „být ve videu“ je prostě „IN“, a když to dělá soused, tak já ho udělám taky. To prostě funguje, nemůžeme být pozadu.
Co ale bude ve videu postupně jiné? Začneme si (někteří z nás) uvědomovat, že i video může mít nejen různou kvalitu, ale i způsob jeho produkce, tvorby a směr jeho použití. Více začneme přemýšlet nad samotným zpracováním, zda jej chceme jako reklamní spot, dokumentární film nebo produktové či vzdělávací video.
Na co se tedy v roce 2018 pro video content zaměřit?
Více se budeme soustředit na obraz, zvuk i hudbu, realizace videí půjde směrem k tomu, aby bylo krátké, atraktivní, výstižné, ale zároveň mělo stručné a srozumitelné sdělení. A to si přiznejme, není zrovna lehký úkol.
Zdroj: https://www.statista.com/
2. Video LIVE!
Není video jako video. To LIVE je další úrovní, a to hned o několik příček. Sám Facebook takováto LIVE vysílání má rád a bude je více a více upřednostňovat. Nedívejme se ale na to z pohledu Facebooku, tedy jako média, které takové vysílání umožňuje. Již dnes jsou videa na vzestupu, jak se zmiňuji výše, a to různými formáty – reklamní sdělení, animace, školení, pozvánky, recepty, návody, rozhovory u stolu nebo v autě. A těch bude přibývat, s tím souhlasí asi každý. A jak se ve změti těch videí ještě více prosadit, odlišit či upoutat pozornost? Tím bude právě LIVE. Ovšem to s sebou nese více příprav i odvahy.
Co pro to, aby takové LIVE vysílání mělo lepší zásah, udělat? Samotným LIVE vysíláním se rozumí, plánování videoobsahu, návrh a realizace on-line videokampaní, ale třeba i navázání redakce či průběžné evaluace a optimalizace zacílení. V neposlední řadě je třeba popřemýšlet, jak live publikum vtáhnout do děje a zajistit vzájemnou interakci. Jednoznačně bude LIVE video další část video formátů, a ne každý si na něj troufne. K samotnému LIVE videu se budeme vracet a více o tomto způsobu prezentace a reklamy psát a samozřejmě točit video obsah.
3. Kreativa
Více videí, více postů, více všeho. Konkurence bude přibývat a všichni budou bojovat o „zaujetí“, interakci, kliky, konverze, leady…. Nehledě na to, že máte pouze 3 – 5 sekund, abyste fanouška zaujali. K tomu ještě chcete, aby vaši zákazníci „hned“ věděli o jakou značku se jedná, kdyby náhodou nedokoukali ani do 25 % celku videa. A zde mě napadla jedna věta, a to doslova. Souvisí to s historií tvorby kreativního briefu. V roce 1994 stála při tvorbě zadání (mezi klientem a agenturou) právě tzv. VĚTA E. Zněla takto:
Pro cílová skupina je značka/charakter/typ značky, která/jaká je výhoda, protože argument
Jen si představte, kdybyste měli pro svůj produkt nebo produkt klienta, udělat takovouto větu. Zkuste to právě teď. Povedlo se? A pak se ji snažte dostat do videí (samozřejmě nejen tam).
Co tím tedy chci říct? Myslím, že se postupně vrátíme k většímu přemýšlení nad kreativou a nutností ji zasadit do celkové komunikace firmy, a to i do videa. Postupně se vytratí „uděláme video“ a bude více záležet nad jeho celkovým kreativním zpracováním. A to platí i pro videa v live formátech. I tam lze využít kreativu při přenosu a tím jejich úroveň ještě o něco více povýšit. O tom se zmiňuji již ve výše napsaných bodech. Tím se ovšem zvyšuje časová dotace nad takovýmto přístupem, a tím i koneckonců náklady na realizaci takového přístupu. Efekt ale při využití těchto formátů může být několikanásobný.